Monday, November 16, 2009

Derma Darah...

Mggu ni keje malam. So rehat kul 4 td turun bawah nk tgk apa2 yg boleh dimakan. Selalunya aku malas nk makan berat2. Roti or kuih dah memadai. Memandangkan aku pun sblm keje dh mkn nasi kat umah.

Musim2 ujan ni selalunya cafe penuh. Ye la student nk g mana lagi pas kelas kan... Seb baik aku turun td x ramai. Maybe student x hbs kelas lagi.

On the way naik opis terbaca la notis pasal derma darah ni. student kat sini mmg rajin wat kerja2 amal camni untuk xtvt koko dorang. aku pun dh lama x derma darah. Pas simpan kuih yg aku beli td terus je ke dewan. Masih ramai lagi yg menderma...selalunya kalo xde apa2 mmg aku rajin derma kalo student wat xtvt ni. nk g spital saje2 nk derma darah lmbt sikit la kot.

Cam besa la time nk cucuk jarum yg besar tu kat lengan, tertekan2 nurse tu nk cari urat. Time ni mmg teringat sgt2 waktu demam teruk aritu. Agaknya aku ni mmg ssh nk cari urat kot...penah gak dulu masa derma darah kat uitm nurse tu cucuk2 cari urat x jumpa sampai bengkak2 tangan aku. Dua2 belah tangan plak tu.

Dah tau camtu lagi mau cari sakit ka...hahahaha...xtau la aku ni kalo ada program2 derma darah ni mmg suka nk sibukkan diri menderma. Darah i kan pemurah, tetiba plak kan....

So ngan gaya2 ayunyer g la register, cek semua ok maka baring la atas kerusi dorang tu. rupa2nya aku org terakhir. nurse tuu pun dtg cucuk2 siap bgtau "adik sakit sikit yer..." cam budak2 sekolah yg nk kena cucuk tu..tp bgs la dorang ni. Ni la yg dikatakan "BUDI BAHASA BUDAYA KITA". tapi tah camne baru suku darah tu masuk dlm plastik dorang, nurse tu dh gelabah sbb darah aku x kuar. aku ngan selamba blah plak kata "sejuk kot darah beku" hahahaha lawakk x berasas tol la...

Nurse tu siap pggl kwn dia lagi suh tgk apasal darah aku kuar slow. Masa mula2 tu laju. Dah cek2 jarum kat lengan aku siap betul2 kan jarum siap nk cucuk kat tpt lain lagi. Aku pun dh seriau la. ye la dh lama2 dorang tekan2 tangan aku tu sakit la. Seb bek dorang siap minta maaf lagi. "maaf dik yer, sakit sikit ni sbb dh bengkak" huh...sejuk sikit ati aku.

Last2 nurse tu xnak ambik risiko kalo kuarkan jarun & cucuk tpt lain, dorang pun kata xpe la separuh pun separuh la dik, yg penting niat adik suci. Wah gitu.....rasa cam nak melompat2 bangga...hahahaha... Nurse tu siap pesn lagi kalo balik ni sakit suh tuam2 ngan air batu lagi.
Memang sampai sekarang rasa ngilu lagi. Bengkak mmg x nmpk tapi nurse tu kata kat dalam yg bengkak sebab tu dia suh tuam ngan ais batu.











Aku x perasan plak darah tu masih ada. Seriau plak nk tengok. Selalunya aku x berani nk tgk pun, aku biar jer...
Sekurang-kurangnyer ada la gak sumbangan aku pada mereka2 yg memerlukan di luar sana...

No comments: