Showing posts with label Baju Kurung Baby. Show all posts
Showing posts with label Baju Kurung Baby. Show all posts

Thursday, May 15, 2014

2 Pasang Kurung Pink

Another baju kurung for Cik Auni. Kedua-duanya pink. Actually sy buat yang bercorak tu dulu. Baju tu lebihan baju kurung saya. Bidang besar so banyak la lebih. Saya tersalah potong sebenarnya. Itulah masalah saya kalau nk menjahit baju. Saya memang x pandai memotong kain.

Sepatutnya boleh dapat sepasang baju kurung yg bercorak. Konon-kononnya boleh la sedondon dengan mummy. Saya ukur pun terbesar. Sudahnya dapat baju je.



Untuk kain saya terpaksa beli kain lain. Padanan yang paling sesuai adalah kain kosong. Saya suka kain cotton ni. Sejuk je. Memang sesuai sangat untuk baju baby.

Saya beli 1 meter. 1meter kain dapat sepasang baju kurung lagi untuk Cik Auni. So saya buat je la sepasang lagi baju untuk Cik Auni. Tapi ukuran kali ni saya kecilkan sedikit. Jadinya 2 helai baju dengan sehelai kain. Ok la tu kan.

Teringat saya pada roommate sy masa kat UiTM dulu. Dia mmg suks buat baju dengan kain yg sama. Maksudnya ada 2 baju yg dpadankan dengan sehelai kain. Jimat, kreatif, & nmpk mcm ada byk baju je. Padahal guna kain yg sama. Kira macam mix & match la. Tapi ni baju kurung.



Mummy semakin bersemangat nak menjahit baju Cik Auni. Tapi kena ada pertolongan dari mak saya. Bukan totally saya jahit yer baju ni. Saya masih belajar lagi. Menjahit yang basic tu boleh. Lagipun menjahit baby baby memang leceh. Sebab tu baju-baju baby mahal-mahal kan...

Tuesday, May 6, 2014

Percubaan pertama


Dah lama x menjahit. Setelah sekian lama dok berangan angan jer alhamdulillah berhasil jugak baju kurung untuk Cik Auni ni.

Cik Auni kan dah setahun lebih. Walaupun dia x pandai berjalan lagi tapi mummy dia gedik nk buat baju kurung jugak. Kalau dia pandai berjalan lagi cun kan.

Mummy yang lebih2 sebenarnya. Biasa la kan mak mak yang pertama kali mmg over hehehe...ke saya je camtu.

Asas menjahit tu mmg la ada. Tp saya tak berani nk potong kain. Ni pun saya guna lebihan baju adik saya. Kain cotton yg bidang besar tu. Adik sy bdn kecik jer. Dapat la sepasang baju kurung si kecik ni. Kalau kain lebihan baju saya cuma dapat baju jer. Sy beli semeter kain kosong mak saya jahitkn dpt sepasang baju lagi. So kiranya baju 2 kain satu. Nnti sy ambik gmbar sy tempek kat sini yer.

Saya guna mesin jahit mak yang lama. Dulu mesin tu guna electric tp dah rosak. So mk saya pasang balik tali. Jadi saya kena goyang kaki la nk menjahit. Mak ada mesin yang besar. Tu pun dah lama mak beli. Sy mmg x penah cuba & xnk cuba sebab xnk susahkn mak kalo benang terputus ke hapa.

Dh lama x pegang mesin jahit byk kali la benang terputus. Kalo mesin jahit biasa tu xpe la jugak. Mmg sy dh tahu mengendalikannya. Ni mesin jahit tepi mak saya. Berpeluh jugak la nk msukkan benang tu semula.

Jahitan xde la kemas pun. Boleh la baru baru nak belajar jahit semula. Seronok bila baju tu dah siap. Ni nk try jahit gaun plak. Ala yang simple simple jer dulu. Guna kain kain lebihan. Kita cantum cantumkn dia. Harap Cik Auni dapat memberi kerjasama...fuuuhhhh lap peluh sikit