Wednesday, December 2, 2009

DUGAAN

Kalau aku ditempatnyer adakah aku akan setabahnya untuk menghadapi dugaan hidup ini. Adakah aku sekuatnya untuk meneruskan perjalanan ini. Inilah hidup...berat aku melihat berat lagi beban yang tergalas dibahunya. Sesungguhnya pengalaman mengajar kita segala-galanya. Pengalaman juga adalah guru terbaik dalam hidup kita.

Aku tahu dia mesti letih, penat tapi hidup mesti harus diteruskan...sedangakan aku yang melihat dari jauh ini pun terasa kepenatannya. Sungguh aku terasa. Mungkin perkenalan kami yang mesra membuatkan aku begitu memahami jiwanya. Syukur alhamdulillah aku diberikan naluri yang dekat dengannya. sekurang-kurangnya dapat juga aku berkongsi sedikit sebanyak suka duka hidupnya. Dan yang lebih penting aku dapat memahami situasinya supaya dapat aku menjaga kata-kataku, tingkah lakuku, perbuatanku supaya tidak membebankannya lagi.

Seandainya aku terdaya akan ku bantu dirimu. Kusandarkan bahuku untuk kau lepaskan kesedihanmu, kemarahanmu, kegembiraanmu asal saja terlepas sedikit bebanmu.

Kata orang aku pendengar yang baik. Jika benar begitu izinkan aku menjadi pendengar setiamu. Walaupun tidak banyak membantu sekurang-kurangnya terlepas sedikit kekusutan dihati dan fikiranmu. Aku tau kau seorang yang kuat & cekal. Tanamkan didalam hatimu sifat cekal ini agar terus menjadi kekuatan dalam dirimu. Ketahuilah kau tidak keseorangan. Insya Allah aku akan sentiasa disisimu. Dan yang penting Allah Maha mendengar, seandainya aku jauh disisimu.

Sesuatu yang berlaku pasti ada hikmahnya. Ada sebab mengapa Allah menguji kita begitu. Kadang-kadang aku sendiri lupa pada perintahNya. Terlalu lalai dengan keseronokan dan nikmat dunia. Aku malu dengan diriku sendiri. Adakah aku mampu menghadapi ujianMu Ya Allah.....

Semoga ada sinar kebahagiaan buatmu...TABAH lah...

No comments: