Thursday, October 31, 2013

Tetamu tak diundang

Tengahari semalam adik saya wassap bagitau rumah dimasuki ular. Tak pasti ular apa. Tapi ular tu panjang & kecil je. Ular tu duduk kat dalam bilik mak. memang bilik mak kat dapur. Dah lama rasanya tak ada haiwan tu masuk dalam rumah. Adik saya dah cuak. Ye la dia kan dalam pantang lagi. Dah la dia memang tido kat bilik mak. 

Siang tak de la dia lepak dalam bilik mak. Actually boleh jer nak duk kat bilik mak tu sebab saya dah masukkan tv dalam bilik tu. Mak duk kata nak beli tv kecik nak letak dalam bilik mak jer. Kebetulan kakak ipar saya nak jual tv lama dia so apa lagi saya pun rembat la. Tv lama saya letak dalam bilik mak. Ada problem ngan remote sebenarnya. Ye la tv lama. Pusing satu Tg karang tu cari remote semua tak ada. Tokey kedai cina tu siap suh ambik tv baru lagi sebab tv tu dah lama sangat. Dah takde stock. Memang lama pun tapi masih ok lagi. Tapi akhirnya dapat juga remote tu kat kedai Toshiba. Bukan brand yg sama ngan tv tapi remote tu leh guna untuk semua brand tv.

Berbalik pada cerita utama kita...Adik saya kata mak yang perasan ular tu. Nasib baik mak tak pegang sebab corak dia mak kata cam tali beg. Tak tahu la kat mana ular tu duduk sebenarnya. Saya pun tak bertanya secara detail. Selalunya mak letak beg dia dekat rak baju yang sebelah tingkap tu. Mungkin la kot sebab tingkap pun kadang tak tertutup rapat. Mungkin jugak ular tu kekenyangan & tertidur kat situ. Bilik mak  memang gelap sikit & agak sejuk. sekarang kan musin ujan so maybe dia nak panaskan badan disebalik baju-baju mak tu.

Ular tu dah selamat ditangkap oleh pakcik & abang saya. Dulu kerap gak la ular masuk umah saya sebab umah saya ni kawasan sawah padi. Memang dah lama dia tak muncul. Mujur tak ada apa-apa yang berlaku. Semoga keluarga saya sentiasa dilindungi Allah...


No comments: