Tuesday, September 23, 2014

Tolong la jangan pisahkan kasih sayang mereka

Benda ni jadi disekeliling saya juga. Orang orang terdekat juga. Kesian pada anak anak. Kesian pada ayah or ibu yang tak dapat berjumpa dengan anak. Sedih saya tengok. Nak mengalir air mata. Tak dapat saya bayangkan. Harap dijauhkan dari saya sekeluarga.

Jodoh pertemuan ditangan tuhan. Kita hanyalah merancang & Allah la sebaik baik perancangan. Dia lebih tau apa yang baik dan buruk buat kita. Bila mana berlaku perpisahan dalam perkahwinan akibat perceraian saya harap sangat pihak yang mendapat hak penjagaan anak tu bertolak ansur la sikit. Toleransi la dengan bekas suami/isteri. Ye korang dah takde apa-apa hubungan tapi kena la ingat hubungan anak dengan ibu/ayah tak kan pernah terputus. Anak-anak berhak mendapat kasih sayang dari keduanya walaupun ibu & ayah mereka dah bercerai.

Walaupun ibu/ayah sudah mempunyai pasangan baru tapi kasih mereka pada anak kandung Insya Allah sampai bila-bila. Agak mustahil kalau mereka melupakannya begitu saja.

Sakit sebenarnya menanggung rindu ni. Sedangkan masa bercinta pun rasa nak mati inikan pula pada darah daging sendiri. Apatah lagi anak tu rapat dengan kita. Dan satu lagi jangan lah di buruk burukan ibu/ayah mereka. Seburuk-buruk mereka tetap ibu/ayah kandung anak tersebut.

Demi anak anak please la buang sikit ego tu. Kalau betul sayangkan anak berikan hak mereka. Kasih sayang yang sejati dari ibu/ayah kandung mereka. Walaupun mereka boleh dapat kasih sayang tu dari pasangan anda yang baru tapi tak kan sama dengan kasih sayang ibu/ayah kandung mereka sendiri.

Saya sedih bila mengenangkan orang sekeliling saya menerima nasib begini. Rindu pada anak sendiri. Berusaha untuk berjumpa anak sendiri. Berilah sedikit ruang pada anak anak. Mereka masih kecil dan tak tahu apa apa. 

Semoga mereka mereka ini tabah menghadapi ujian Allah yang berat ni. Semoga menjadi ihtibar buat kita semua...

No comments: