Saturday, July 13, 2013

Jom main bisik-bisik

Dulu kecik-kecik suka main bisik-bisik ngan kawan-kawan. Pada hal apa yang dibisikkannya tuu xde la rahsia sangat. Kadang-kadang sajer jer bisik-bisik sebab nk sakitkan ati kawan lagi satu. pastu mula la nk bergaduh hahaha...lawak la zaman budak-budak dulu...


Agaknya ada x lagi budak-budak sekarang main bisik-bisik...sekarang kan zaman gajet. Ipad, ipod, tab, telefon macam-macam lg la...sebab kalau dorang takde kawan pun tak kisah. cer kita dulu kalau kawan kita xmo kawan ngan kita mati kutu la jawabnyer...

Saya tiap-tiap malam main bisik-bisik ngan Auni. Sebelum dia tido tu tengah mamai-mamai saya akan bisikkan kata-kata positif. Ini pun salah satu teknik mengajar anak. Ada terbaca kat satu artikel ni cara mendidik anak. So sy try la praktikkan. Alhamdullillah hasilnya tak mengecewakan. Walaupun Auni kecil lagi tapi nampaknya dia boleh ikut.

Apa yang saya bisikkan??? Saya akan bacakan doa tido, ayat 3 kul, ayat kursi pastu baru saya bisik cami la lebih kurang "auni, Auni Firzanah binti Mohd Firdaus...auni anak yang baik. Mummy nak auni jadi anak yang berbudi bahasa, bijak, pandai, penyayang, rajin, lemah lembut....." apa-apalah yang positif. Lagi satu kalau saya tengok auni cam susah jer nk tido, kadang-kadang nangis-nangis baru nk lelap mata saya bgtau la saya tak nk dia nangis-nangis. Nak elok-elok jer...camtu la lebih kurangnya. Last sekali saya bagitau yang saya sayangkan dia & bangga dapat anka macam dia. Pastu saya akan cium dia...

Setakat ni alhamdulillah kalau dia nk tido saya bagi susu masuk buai tak lama tu dia lena la. Tiap-tiap malam saya buat camtu. Insha Allah saya akan teruskan sampai bila-bila

2 comments:

fateem fatima said...

mana picture ko tgh bisik ngan Auni nye???Alaaaaaaaaaa..*dah satu hal ko kena snap pict bisik2 kehkehkeh:D

L.E.E.Z.D.Z.A said...

time aku bisik tu dah tutup lampu. kalau aku snap pun ada ko nmpk ke hehehe