Monday, May 20, 2013

"Ketenangan Mummy" (Pengalaman Bersalin)

Ok dah janji nak tulis pasal pengalaman saya bersalin. Sambil ambik mood sambil ingat balik detik-detik berada di hospital. ok tarik nafas dulu yer...fuh...fuh...fuh...

Actually EDD saya 13.3.13. saya suka sebab tarikh cantik dan sangat berharap baby akan keluar pada tarikh itu. Tapi dari awal lagi saya dapat rasakan baby macam nak keluar awal jer...badan pun dah tak larat. Nak jalan pun dah rasa berat sangat. Kalau baby nak keluar awal pun biar la dapat 10 Mac. Kalau lewat biarlah dapat 17 Mac. Dua tarikh yang penting dalam hidup saya. 10 Maca anniversary saya manakala 17 Mac adalah birthday saya. Masa dapat tau EDD 13 Mac rasa syukur sangat. Senang nak celebrate sama-sama. Sekali harung jer. Lagipun orang laki ni susah sangat nak ingat tarikh-tarikh penting kan??? Ni kalau En Suami tak ingat jugak memang nak kena la kan...ok ok jom cerita pasal bersalin plak. Nanti terus kelupaan.

27 Feb 2013
Saya g KK untuk check up. Masa ni kandungan saya masuk 38 minggu. Check up pun dah seminggu sekali. Biasanya saya buat appoitment petang tapi tak tahu kenapa kali ni saya ambik pagi. Sebab minggu sebelumnya tu rasa macam kejap jer so boleh la saya ambik pagi. Saya bajet dalam pukul 10-11 dah settle semuanya. Malas nak ambik cuti 1/2 day. Lagipun saya dah plan nak ajar orang yang ganti saya masa cuti nanti. Maka pagi-pagi saya pun keluar rumah. Pergi awal dengan harapan bolh la settle semuanya awal. Lagipun check up yang biasa-biasa jer...Bagitau En Suami yang saya akan terus pergi kerja so tak dapat la nak breakfast sama-sama.

Sampai klinik ambik nombor duduk macam biasa. tengok orang pun tak ramai lagi so hati pun berbunga-bunga la sebab rasa boleh balik awal & terus masuk kerja. Tapi kalau lambat dah plan nak EL jer. Bila sampai turn saya, macam biasa la nurse akan suruh timbang & dia ambik tekanan darah. 2 kali ambik tekanan darah katanya tinggi. Saya pun ok jer la sebab sebelum ni pun pernah jadi camtu. Sebelum-sebelum ni kalau ambik tekanan untuk kali kedua dah ok tapi kali ni nurse tu suh pergi rehat kat bili menyusu. Nurse bagi masa 1/2jam untuk rehat. Kalau boleh tido lagi bagus. Tidak la saya nak tido kan. Call En Suami bagi tau BP tinggi & kena repeat. 

Bila repeat result sama jer. 150/100..terus refer doktor. Doktor pun check sekali lagi. Sama jugak. Check kaki tgk bengkak ke tidak. memang la bengkak kan. Dah masuk 9bulan.

Doktor: BP awak tinggi ni. Kena pergi hospital ni...
Saya: ha????hospital??? tak pergi boleh tak doktor??
Doktor: eh tak boleh kena pergi arini jugak. (sambil menulis sesuatu kat kertas) jap lagi saya call ambulans
Saya: (what??????? ambulans???)

Ingatkan doktor tu main-main. Sekali memang betul pun. Depan-depan saya dia call pihak ambulans. Sementara tunggu ambulans datang saya diberikan ubat dan tangan saya pun dah siap-siap kena cucuk untuk masuk drip. Saya terus call En Suami. Terkejut dia ingatkan saya dah nak bersalin sebab saya bagitau kena pergi hospital naik ambulans. Ni la 1st time saya naik ambulans & kalau boleh dah taknak naik dah. Serik weiiii....ingat syok ke naik ambulans tu. Saya dok fikir camne la kalau orang yang sakit teruk tu naik ambulans. memang la sekejap tapi hazabnya naik ambulan tu.....melambung-lambung saya kat dalam tu. Nasib baik la tak terus terberak kat dalam tu. Oh ya saya ditemani seorang nurse yang meniringi saya ke hospital.
Dalam perjalanan ke Hosp Sg Buloh (dlm ambulans)
Sampai hospital sg buloh, nurse tadi uruskan kemasukkan saya. Saya diberikan kertas kecik berwarna-warna untuk check air kencing. Lepas tu bermula la episod saya kat dalam hospital tu.

Hari pertama doktor pantau saya punya BP. Perut saya pun dipasang alat CTG (kalau tak silap saya la) untuk pantau jantung baby. Saya call En Suami bagi minta belikan makanan sebab saya sampai pun dah pukul 12 t.hari & nurse kat situ pun suh suami belikan makanan. Dari pagi tak makan apa-apa tapi takde plak saya rasa lapar. Masih boleh bertahan lagi. Sangat la boring duduk kat hospital tu. Tempat saya memang khas untuk orang-orang yang bermasalah sama macam saya. Petang baru la En Suami datang bawa makanan. Makan macam orang tak makan sebulan hehehehe...En Suami tunggu saya sampai petang & saya rasa memang saya tak boleh keluar lagi. Dalam pukul 6 doktor datang check. Katanya BP saya dah stabil & saya boleh bersalin ikut EDD saya. Pagi esok saya dah boleh balik katanya. Lega sangat bila doktor baitau camtu. Saya pun bagitau la En Suami. Apa-apa pun kena tunggu result pagi esoknya. So malam tu En suami balik & minta saya bagitau awal kalau saya dah boleh keluar. Malam tu mak telefon. Actually saya malas nak risaukan mak. Bukannya saya nak bersalin lagi. Ada 2 minggu lagi untuk saya bersalin. Saya pun bagitau mak la saya ok. Doktor suruh rehat jer kat hospital ni.Maka bermalam la saya di sana. Tapi biasa la kalau dah namanya hospital mana nak rasa selesa tido kat sana. Jap-jap nurse datang wat check BP ngan CTG. Tiap kali nurse datang cek mesti nurse tu tanya ada sakit-sakit ke tak. Saya pun cam pelik jer. Bukan saya nak bersalin lagi pun.

28 Feb 2013
Bangun pagi rasa happy jer. Ye la doktor dh bagitau boleh balik pagi ni kan...Pergi breakfast yang pihak hospital sediakan. Dapat la jumpa kawan-kawan baru. Macam-macam pengalaman kat sana. Ada yang dah 3hari duk situ tapi bukaan masih juga 4cm. Pukul 9 doktor datang check. Doktor lelaki india ngan doktor lelaki melayu. Doktor melayu tu cam muda lgi. Handsome plak tu hehehe....sekali doktor india tu kata nk check bawah, saya pun terpinga-pinga la tapi redha je la kan. Dah terbayang-bayang ceriita-cerita yang saya dengar & saya baca kat blog-blog. Aduh dah cuak dah ni. Tak tahu macam mana sakitnya, saya dah seriau dah...Saya pun ready la tarik nafas dalam-dalam...sekali doktor cek xde la saya rasa sakit sangat seperti yang saya baca kat blog-blog tu. Ye la sakit orang kan lain-lain. Maybe pada saya tak sakit tapi pada orang lain sakit. Cuma saya seriau bila glove penuh dengan darah. Then doktor kata dak buka 3cm. So saya tak boleh balik kena bbersalin gak. Punah harapan saya nak balik rumah. Saya macam tak percaya jer yang saya dah nak bersalin sebab saya tak rasa sakit pun lagi. Hati dah berdebar jer bila doktor kata saya kena bersalin. Tunggu masuk ubat & bila-bila masa jer saya akan bersalin. Sangat bosan duduk dihospital. Bukan boleh buat apa pun. Lupa plak nak suruh En Suami beli bahan bacaan. Maka saya hanya baring, tido, pura-pura tido, tunggu nurse datang check BP ngan CTG, borak-borak ngan patient lain kat pantri huhhh...sgt la bosan. Petang tunggu En Suami datang borak-borak. En Suami plak tak boleh tunggu kat katil sebab saya diletakkan ditempat khas. So bila En Suami datang saya la yang kena keluar. Jap-jap saya masuk takut-takut nurse nak check BP. Menurut nurse malam baru saya akan dimasukkan ubat untuk mempercepatkan bersalin. Saya tak ingat berapa kali doktor check bawah tapi bukaan tetap la 3 cm jer.

Bila malam saya sekali cuak. Saya ada baca kalau induce dorang masukkan ubat ikut bawah. Dah la kena seluk, ni nak kena masuk ubat plak. Macam-macam yang bermain difikiran saya. Saya dah bagi tau En Suami yang saya akan diinduce. Mulanya En Suami nak tunggu, dia risau kalau saya berslain malam tu jugak. Saya kata tak tentu lagi, so saya suruh dia balik rumah jer sebab pukul 8 malam ubat tak masuk-masuk pun lagi. Sudahnya sampai ke pagi saya menunggu dengan debaran. Dalam hati dah bisik-bisik ngan baby suruh baby keluar bulan 3 gak. En Suami jeles sebab bulan 3 sama birthday dengan saya hehehe

1 Mac 2013
Pagi tu saya sempat mandi syampu rambut bagai. Baru la rasa selesa sikit. Dari semalam tak mandi. Toilet 1 je nak mandi camne. Beg pun tak bawa sebab tak sangka plak nak bersalin kan. Nasib baik toiletteries ada dalam beg khas. Pakai la saya baju hospital yang kaler pink tu. Masih tertungu-tunggu bila la dorang ni nak masukkan ubat. Nurse asyik tnya je dah sakit ke belum. Kalau ada sakit bagi tau nurse cepat-cepat. Saya memang langsung tak rasa sakit. Bukaan masih lagi 3 cm. Cuak, cemas, takut, debar sume ada ...dah bercampur-campur kat dalam diri saya ni. Saya hanya mampu berdoa jer. Mak telefon saya bagitau la yang saya akan dimasukkan ubat dan disuruh bersalin jugak.

Oh ya saya dapat sms dari adik saya yang dia pun dah masuk hospital nak bersalin jugak. Adik saya memang tengah tunggu hari jer. EDD dia 3.3.2013. Lepas lunch lepak-lepak kat pantri dengar la pengalaman kakak-kakak yang ada kat situ. Tiba-tiba nurse panggil saya ngan katil depan saya. Katanya doktor nak check bukaan lagi. Still sama gak. Then nurse kata labor room ada kosong maka kami berdua ditolak la ke labor room. Lagi cuak kat dalam bilik tu. Dah la sorang-sorang. Nurse pun pasang la alat-alat kat tangan saya. Rupanya dorang masukkan ubat melalui drip jer..so tangan kiri saya dorang masukkan ubat dengan air apa tah. Pastu tangan kanan plak alat check BP. Perut dengan alat CTG lagi. Sangat tak selesa ok!!!Seb baik tak masuk ubat ikut bawah. Fuhhh lega....Pastu datang doktor perempuan cina nak seluk lagi saya pun ok la sebab 2 orang doktor india seluk-seluk saya boleh tahan ini kan pulak doktor perempuan kan...doktor tu kecik jer tapi sekali dia seluk mak ai....memang menahan nafas betul saya. Terasa dirodok-rodoknya bawah saya tu.
Sikembar Auni, Rayyan

Pastu masuk plak sorang doktor perempuan melayu. Lawa sangat doktor ni. lembut jer, sejuk jer tengok muka dia. Dalam hati kata ini ke doktor yang nak sambut baby saya nanti. Kalau ini sakit pun tak pe. Doktor tu cek-cek graf jantung baby, tengok-tengok pc then dia buka satu bungkusan hijau yang memang dah tersedia kat meja dalam bilik tu. Doktor tu kata dia nak pecahkan ketuban ngan buang air kencing sekali. Saya tau dia nak jolok dengan kayu macam chopstick. Agak panjang jugak kayu tu tapi saya tak berani plak nak tengok. Masa dia buat kerja dia tu saya langsung tak rasa sakit. Selesa jer, mungkin sebab doktor tu lembut & cantik kot....lepas tu terasa air keluar. Dalam hati saya kata oh itu kot air ketuban. Serius saya tak tahu air ketuban tu macam mana & tak tahu banyak mana. Doktor kata kalau rasa nak kencing, kencing je kat situ. Saya pun pelik tadi dia kata dia dah kuarkan air kencing sekali, tak pe la. Dah la bilik tu sejuk. Saya mana la tahan sejuk dengan kaki yang tak terselindung langsung.

Tiba-tiba saya rasa nak kencing...dah la sorang-sorang je, dua-duan tanya dah kena cucuk. Camne nak bangun g toilet. tak de plak nurse lalu kat depan tu. Camne ni???? Tak kan nak kencing atas katil ni jer. Malu la plak. Dah tak tahan saya kencing jer la. Dorang memang ada pasang plastik kat bawah saya. Saya masuk labor room pukul 3, dalam pukul 5 camtu nurse datang tanya ada rasa sakit tak. Saya kata tak rasa sakit lagi. Nurse tu kuat kan lagi ubat tu untuk cepatkan proses. Dalam pukul 7 saya rasa dah 3 kali saya kencing. Memang banyak giler la. Saya rasa dah macam banjir jer. Tapi tak de la plak saya bau hanceng kan....pelik jugak!MAsa ni saya dah rasa sakit. Mungkin sebab ubat tu dah banyak masuk dalam badan saya. Saya rasa dalam 1/2jam sekali rasa sakit tu datang then makin lama makin kerap. Adik ipar saya sms kata ada saya nak kena operate sebab dah tak boleh nak teran. Saya hanya baca je tapi tak dapat nak balas. En Suami sms pun saya tak layan sebab saya rasa ngantuk sangat. Oh ya doktor ada bagi ubat tahan sakit. Mula-mula tu saya rasa ok la sebab ubat tahan sakit kan. Tapi sebenarnya ubat tu mengantuk giler.

Walaupun mengantuk saya tak rasa plak nak tidur. Saya cuma mamai-mamai jer. Sakit construction memang sangat sakit. Saya tak ingat pukul berapa nurse datang tgk CTG saya katanya graf jantung baby tak cantik. Saya dah mula risau takut terjadi apa-apa yang tak diingini.Bila bukaan dah full tibalah saat yang dinantikan. Saya hanya bersalin dengan bidan terlatih. Tak ada doktor pun. Kalau tak silap saya ada 5 orang kat dalam tu semuanya perempuan. Saya tak kisah pun doktor tak ada sebab saya tahu kalau malam hanya ada 2 orang doktor je yang duty. Mungkin orang lain lebih memerlukan doktor berbanding saya. Saya tengok nurse-nurse tu pun semuanya berpengalaman. Banyak bagi nasihat kat saya. Ingatkan saya suruh intigfar banyak-banyak, selawat & doa nabi yunus. Ajar saya macam mana nak teran. Saya memang tak tahu langsung nak teran. Tak ada langsung mengikuti mana-mana kelas. Berserah je la. Orang kata teran macam kita kena sembelit....tipu semua  tu....saya sembelit tak teran cam tu pun hahahaha (orang lain camtu la kot)

Saya tak tahu En Suami sampai pukul berapa. Masa masuk ubat tu saya dah inform kat dia. Tak sangka plak dia bawa mak mertua saya. Sebenarnya kalau boleh saya tak nak susahkan dia. Saya tau dia penat wat kerja kat rumah. Mak saya plak dah ke Kajang tengok adik saya. Oh ya adik saya dah selamat bersalin pukul 7 lebih secara normal. Tak jadi operate sebab dia dah tak tahan nak meneran (boleh camtu kan???) Percubaan pertama saya meneran tak berjaya. Saya ingat pesan kawan saya teran jangan buka mulut nanti koyak rabak. Nurse tu pun pesn yang sama gak. Nurse shif petang tu pun kata ikut apa nurse suruh. Saya rasa ubat tahan sakit tu langsung tak membantu. menyusahkan lagi ada la. sebab masa saya nak meneran tu saya rasa ngantuk sangat. Patut la adik saya boleh tertido masa dia bersalin haritu. Nurse suruh saya pegang pergelangan kaki. saya memang tak boleh nak pegang sebab tangan saya dah kebas. Ye la dah bebrapa jam tanya saya berbalut ngan alat BP tu. Pastu ngan ubat tahan sakit lagi, ubat induce lagi. Saya nak genggam pun tak boleh. Nak jer saya tarik baju nurse tu.

Saya kuatkan semangat jugak. Memang time ni rasa nak cepat ke kuarkan baby dalam perut ni. Saya cuba juga pegang pergelangan kaki saya. Akhirnya dapat gak saya capai. Percubaan meneran kali kedua  alhamdulillah berjaya. Time ni En Suami dah ada kat dalam bilik tu. Serius saya langsung tak hiraukan dia muahahahaha (boleh camtu...) Apa yang penting saya nak kuarkan baby ni cepat-cepat. Nurse puji kata saya pandai teran. Kali ni kepala baby dah nampak. Nurse suruh En Suami tengok then bagi semangat kat saya. Dalam hati saya eleh berani ke hubby saya ni tengok. Dia tengok la jugak tapi dari jarak yang jauh hahaha...tau dah perangai en suami tu. Bila saya nak tau teknik yang betul saya teran lagi tapi terhenti sekejap sebab saya nak tarik nafas, nurse-nurse tu dah cuak cakap jangan berhenti teruskan teran. Saya pun teruskan meneran. Alhamdulillah....Alhamdulillah...Alhamdulillah....itu yang terkeluar dari mulut saya saat Auni Firzanah selamat keluar dari perut saya. Lega sesangat.....
Duduk wad 1 malam jer

Auni keluar je terus menangis dengan kuatnya. Nurse angkat tunjuk pada saya & tanya  saya baby apa. Saya pun jawab la perempuan. Satu kucupan singgah di dahi saya. Baru saya tengok muka En Suami betul-betul hehehehe...Nurse tanya pada En Suami nak terus azankan ke nak bersihkan baby dulu. Saya gelak dalam hati. Nak ke En Suami tu pegang baby yang belum dibersihkan lagi. Memang tidak la kan. Terus nurse letak atas dada saya. Tak tergambar perasaan saya masa tu. Syahdu, gembira, syukur bercampur-campur dalam diri saya. Ya Allah terima kasih atas kurniaan ini. Saya sempat belai-belai baby..."sayang mummy" hanya itu yang terkeluar dari mulut saya. Saya pernah terbaca (tak pasti kat mana) bau baby adalah bau dari syurga (maaf kalau saya salah). Auni keluar bersih tiada pun selaput putih dibadannya. Apa yang saya tau & nampak Auni memiliki rambut yang hitam lebat. (patut la mummy asyik nak terkencing waktu malam jer) dan memiliki suara yang sangat nyaring. Sampai sekarang kalau Auni nangis memang semua orang akan terkejut. Auni jenis nangis tak bagi warning dulu. Kalau dia tido tetiba je dia nangis dengan kuatnya...

Baby dibawa untuk dibersihkan. Alhamdulillah uri keluar elok tiada masalah. Darah beku pun keluar elok. Yang masalahnya tang jahit menjahit...BUkan masalah apa, cuma masalah pada saya jer ;-) saya tak tahan sakit atau memang sakit. Pat jahit memang saya rasa sakit sangat. Terasa setiap cucukan jarum dan tarikan benang tu. Sebelah dalam ok. Part jahit luar tu. Actually memang nurse tu dah bagitau akan skit sikit sebab memang dia tak bius langsung kat bahagian luar tu. Orang kata jahit hidup-hidup..Mengerang-ngerang la saya menahan kesakitan. Tapi takde la saya menjerit-jerit. Agaknya nurse tu dah tak larat nk dengar saya mengerang dia sound saya. Tapi dia saound elok-elok la. Selesai semua nurse tinggalkan saya ngan baby sementara tunggu En Suami masuk & sementara tunggu saya dimasukkan ke wad biasa En Suami azankan baby. Alhamdulillah lengkap la kami sebagia sebuah keluarga.

Saya ditolak ke wad biasa dalam pukul 12.00 malam. Esok paginya saya dah boleh discharge. Alhamdulillah syukur sangat sebab saya dapat hadiah yang tak ternilai harganya untuk hadiah birthday & anniversary saya pada tahun ni. Semoga saya menjadi mummy yang kuat semngat, kental, tabah & berjaya!!!
Ni la buah ati pengarang jantung saya sekarang

Auni ni ikut muka mummy ke ayah?

4 comments:

fateem fatima said...
This comment has been removed by the author.
fateem fatima said...

warghhhhhhhh!!!aku dulu dorg inject so tak rs sakit masa kena jahit..dgr crte ko nehh rs ngeri hokeyyyy wuuuu....*hye Auni!cik ct syg dia sket muahh

L.E.E.Z.D.Z.A said...

untung la kena bius. time tu rasa cam nak terajang jer nurse tu tapi teringat kang dia jahit silang pangkah lagi haru huhuhuhu... *hai cik ct auni pun nk muahaa2 cik ct gak la (sambil bagi air liur manyak2)

Nurdiana Aniff said...

Alhamdulillah... dipermudahkan saat nak bersalin... tapi memang ngeri bila dia tak bius masa nak jahit tu... senang-senang jemput lawat www.kindhearty.blogspot.com