Saturday, May 26, 2012

Saya yang tak tahu memasak

Sepatutnya dah kawen ni mesti la pandai masak. Ye ke nk kawen kena pandai masak? habis tu yang lelaki tu boleh ke jadi imam??? Tapi saya sebaliknya...saya rasa skill memasak saya dah berkurang. Tak de la saya pandai sangat masak tapi boleh la nk kenyangkan perut. Dulu masa arwah abah ada kalau cuti balik rumah memang abah tak kan bagi mak masak. Dia nak anak-anak dia yang masak. Abah kata mak dah penat masak masa kitorang kecik-kecik dulu. Lagipun abah bukan jenis yang makan luar. Kalau mak tak ada pun dia tetap akan masak. Peberet dia ialah sardin. Dan sampai sekarang saya tak pernah beli sardin sejak abah tak ada. Sesekali makan sardin memang la sedap tapi rasa macam tak sanggup je nak masak sardin. Mesti terkenang arwah abah...

Masa saya duk bujang menyewa dulu rajin gak masak. Banyak gak la try resepi-resepi baru. Tapi tu tuk makan sorang jer la...setakat housemate boleh la nak makan. Nak bagi orang lain makan belum lagi la. Pas saya duk ngan famili weekend jer saya masak. Itu pun kalau takde kenduri. Kampung saya ni tak kira masa ada jer kenduri. Bulan puasa jer kot takde kenduri. Kalau masak pun takde sapa nak makan. Hari biasa mak yang masak. Balik-balik kerja jer terus melantak...nak try resepi baru tu dalam mimpi la kot hehehe...

Sejak-sejak kawen ni lagi la.....terus hilang skill masak memasak ni hahahaha. Lagi teruk perangai saya. Saya duduk dengan mak mertua. Sama la kan balik kerja semua dah siap. Memang saya tak ada buat apa la. Saya bertuah sangat dapat mak mertua yang baik macam ni. Lagipun dia masak sedap sangat sampaikan kalau saya tak makan rasa bersalah sangat. Kadang-kadang malu jugak tapi nak buat macam mana kann....Weekend jer saya akan balik rumah mak. Tu pun kadang-kadang jer masak. Sampaikan En Suami penah tanya betul ke saya boleh masak hahahaha....dan ada sekali tu dia macam tak percaya saya yang masak. Dia ingatkan mak dia yang masak. Saya memang tak akan bagitau la saya yang masak. Dan seingat saya baru 2 3 kali jer saya masak kat rumah mak mertua saya.

Nanti kita ada rumah sendiri hari-hari saya masak untuk awak yer...jangan awak lari umah mak awak sudah la...maklum la beli umah dekat-dekat ngan mah mak mertua. (senang kalau mls msk leh lari umah mak hehehe) Gila buruk perangai camtu kan...tapi mak mertua saya memang terrer masak....Dan sekarang saya tak sibuk-sibuk cari resepi kat internet pun hehehe....


No comments: