Monday, April 21, 2014

Auni yg tetap pendiriannya...

Auni maksudnya lemah lembutku, ketenangan, ketetapanku...

Kenapa saya pilih nama Auni? Daripada maksud tu ofkos la saya nak dia jadi seorang yang lemah lembut, bersopan santun kan. Lagi-lagi anak perempuan. Besarlah harapan saya suatu hari nanti dia akan menjadi anak yang sopan dari segala segi. Perbuatan, tingkah laku, percakapan dan sebagainya. Tapinya.....kalau tengok dia sekarang orang pun confused. Perangai nak macam anak lelaki. Panjat sana, panjat sini. Kalau nak dapatkan sesuatu tu tak dapat pakai tangan haaa kaki nak dicapainya. Orang tengok tak jadi nak buat menantu nak oiii....Tak pe la kita ajar dia slow-slow ok. Sekarang ni kan orang kata peringkat dia nak mencuba sesuatu. Explore la selagi boleh yer...

Bab tenang ni masa  tidur je la. Rasanya semua ibu bapa suka kot tengok muka baby masa tidur. Rasa tenang...nyaman...rasa best je jadi baby kan...

"Ketetapanku" rasanya sifat ni memang dah lama ada dalam diri Cik Auni. Saya pun selalu bisik-bisik kat dia sebelum tidur tu semoga dia tetap pendiriannya & tetap imannya Insya Allah...

Saya tengok Cik Auni memang sangat kuat pendiriannya walaupun dia kecik lagi. Contohnya, kalau kita tengah makan & dia nampak dan dia nak apa yang kita makan tu. Kalau bagi yang lain memang ditepisnya. Tak tahu la plak kalau kebetulan plak kan. Mana la tau kan peringkat umur dia sekarang ni memang dia nak apa yng orang dewasa makan. Tapi kalau benda yang sama tapi dari bekas yang lain memang dia tak nak. Kalau dia kata nak dari pinggan kita memang itu la yang dia nak. Bagi la dari pinggan orang lain memang tak la kan...

Lagi satu...kalau bagi barang. Saya selalu bagi dia pilihan. Kalau nak keluar pergi taman saya pegang topi & tudung untuk dia buat pilihan. Kalau dia pilih tudung pastu konon-konon kita bagi topi memang dia akan ambik & campak topi tu. 

Siang Cik Auni akan tidur dalam buai. Kalau dia ngantuk tapi nak main lagi, jangan la cuba-cuba masukkan dia dalam buai. Dia akan meronta-ronta, meniarap dalam buai, cubaan bangunkan diri sendiri & macam-macam cara lagi yang dia akan cuba lakukan untuk melepaskan diri dari buaian itu. 

Kadang-kadang terfikir jugak saya. macam mana la esok-esok kalau dia dah besar. A kata dia maka A la. Tak boleh B atau C...tetap pendirian ni elok tapi kena jugak ada tolak ansur. Mungkin dia kecil lagi & masih tak faham lagi. Inilah cabaran buat saya. Harap saya mampu lakukan yang terbaik!

No comments: