Thursday, April 17, 2014

Petua/amalan/supplement untuk banyakkan susu

Assalammualaikum.......

Hari ni rajin plak saya nak menulis entry panjang-panjang. Sebenarnya auto publish je pun. Buat sikit-sikit simpan dalam draf. Mana la tahu kan tips ni berguna pada readers semua. Senang kan sekarang. Nak apa je google je. Ramai yang baik hati nak berkongsi macam-macam. Kongsi ilmu (tak kira la ilmu apa pun) kongsi resepi, kongsi pengalaman, kongsi tips dan macam-macam lagi la.

Apa yang saya nak kongsikan ni adalah dari pengalaman saya sepanjang saya menyusukan Cik Auni. Saya harap semoga perkongsian ni sedikit sebanyak akan dapat membantu ibu-ibu or bakal ibu yang nak menyusukan bayi mereka. Tapi saya nak tekankan disini semua ni adalah bergantung kepada penerimaaan diri masing-masing.

Ok jom kita mulakan. Yang pertama adalah niat untuk menyusukan bayi tersebut. Bila dalam hati dah tersimpan niat so automatik kita akan cari/usaha untuk mendapatkan ilmu seberapa banyak yang mungkin. Memandangkan Cik Auni adalah anak pertama saya & saya takde pengalaman lagi jadi masa tengah pregnant tu la saya cari info banyak-banyak mengenai penyusuan bayi ni. Search kat internet, minta pendapat famili terdekat, korek pengalaman kawan-kawan banyak lagi la. Nak bestt lagi ajak en suami cari maklumat sama-sama.

Ilmu penyusuan ni terlalu banyak. Saya tak nak cerita kat sini kang dah lari tajuk plak kan...Semasa dalam pantang mak saya akan masakkan lobak putih. Rasanya semua orang akan makan sayur ni kot dalam pantang. Dulu saya macam pelik kenapa tiap kali makcik saya bersalin mesti makan sayur lobak putih ni. Bukannya sedap pun. Rupanya lobak putih ni salah satu milk booster. Bila dah rasa sedap je. Tu la orang kata tak kenal maka tak cinta kan...


Sedap gak kalau buat sup kan...
Sebenarnya dari dalam pantang lagi mak kita dah bagi makanan yang merupakan milk booster. Selain daripada lobak putih ni, pegaga, jantung pisang, pucuk betik juga adalah penggalak susu. Cumanya siapa yang tak tahan pahit tu memang susah sikit la nak makan ulam-ulaman terutamanya pucuk betik tu. Selalunya pucuk betik dengan jantung pisang tu direbus. Ni kalau cicah sambal belacan memang perghhhh terangkat. Dalam pantang jangan makan tau!!!


Pegaga plak kalau dah boring mak akan blend minum airnya. Sedap jugak. Mak rajin kalau pegaga banyak kat rumah nenek memang dia rajin buat jus pegaga. Letak air batu minum waktu panas. Sedap weiii.....

Saya tak bernasib baik sebab susu lambat keluar. So saya bagi tau tukang urut yang mengurut tu. Tapi biasanya tukang urut tu memang akan urut breast untuk lancarkan air susu. Masa tu ada bengkak sikit. Lagipun saya ada masalah inverted nipple. Selain tu sebelum menyusukan bayi boleh jugak urut-urut breast tu 2 3 minit.

Menyusukan bayi ni kita akan rasa cepat lapar dan haus. Air kena minum banyak. Masa saya berpantang haritu cuaca memang panas. Kena ada air satu bekas kat tepi saya. Kalau tak memang saya malas nak minum hehehehe...jangan ikut perangai saya ni yer. Air memang kena minum banyak. Sekurang kurangnya 3-4 liter air sehari.

Siapa-siapa yang ambik set bersalin shaklee memang kena minum air yang banyak. Saya guna jamu biasa je. Makan jamu pun kena minum air banyak yer. Sebab jamu kan panas. Saya ambik jugak produk shaklee ni. Alfafa, ESP, Vit-C, B complex, Vita-lea. Ni pun salah satu usaha saya untuk banyakkan susu.

Produk yang sangat terkenal sekarang ni
 Memandangkan selepas 2 minggu susu saya masih segan nak kuar saya try kaedah mengepam. Saya kerapkan mengepam. Seminggu pam kuar 2 3 titik jer. Sebelah yang inveted langsung tak keluar. Macam dah putus asa, tapi fikir kalau orang lain boleh kenapa kita tak boleh. Tu pasal saya kata niat tu yang penting. Bila kita dah niat nak breastfeed kita akan usaha walau susah macam mana sekali pun. 1 yang saya belajar adalah supply vs demand. Lagi kerap kita susukan baby lagi banyak susu akan keluar. Lagi kerap kita mengepam lagi banyak susu akan terhasil. Bila susu dah keluar (masa tu tak banyak lagi) malam saya tak bagi dah fm pada anak. So malam memang saya direct feed jer. Alhamdulillah berhasil.

Susu saya memang cukup-cukup jer. Bila naik kerja memang takde stok pun. Ada pun cukup-cukup jer. Saya pam hari ni stok untuk esoknya. Alhamdulillah saya dapat support dari rakan-rakan kat office. Memang ada officemate yang tengah mengepam jugak waktu tu. Dari dia lah saya dapat semangat. Rakan-rakan lain pun sangat-sangat memahami. Emosi masa mengepam kena jaga. Ye la kita kerja mesti ada tekanan kan. Kadang-kadang kena marah dengan bos, kadang-kadang nak kejar dateline so kena pandai-pandai mengawal emosi. Emosi memainkan peranan yang sangat besar dalam proses penyusuan ni. Oh yer lagi satu jangan skip pam.

Ada sorang officemate ni jual cheese cake meleleh. Bila dia makan susu meriah sangat. Seronok je saya tengok. Saya pun ada try gak. Tapi tak kena dengan saya. Kalau adik saya dia minum horlick. Saya ada jugak minum. Selalunya saya ambik milo campur dengan ESP. Kalau bosan tukar vico+ESP. Kadang-kadangg saya minum susu Anmum Lacta.




Ada juga saya buat air longan kering. Sedap kalau minum suam-suam. Campur dengan kurma merah. Tak pun campur dengan barli. Beli je kat giant or tesco. Kalau macam malas sangat saya beli je yang instant. Tuang je dalam air panas. Sedap jugak. Kalau terlebih rajin plak saya buat laici kang. Boleh jugak sejukkan badan. Tapi jangan la letak ais plak yer. Eh tapi ada je kawan saya minum ais ok jer. Kalau baby tahan boleh la yer.
Instant red date & longan tea
Ada orang kata halba pun boleh banyakkan susu. Saya pun cuba jugak halba ni. Saya rendam 1 sudu kecik halba dalam secawan air panas. Biar sampai dia suam baru saya minum. Rasa memang tak sedap la kan. Boleh jugak dicampur dalam nasi. Maksudnya masa masak nasi tu campurkan sedikit halba ni. Tak de la rasa yang pelik-pelik kan...tapi saya nak campur camne dah kalau balik keje je makanan dah terhidang atas meja. Ai kan menantu hantu yang baik hehehehe...takde la. Saya bertuah sebab duduk dengan mak mertua yang memang sangat rajin memasak. Dan dia tak kan biarkan menentu hantu dia ni kelaparan...wah gitu.....

ni la rupa halba. boleh didapati di giant/tesco kat bahagian rempah-rempah tu
Habbatus sauda dalam bentuk soft gel
Seperti yang kita sedia maklum habbatus sauda banyak kebaikkannya. Salah satunya melancarkan air susu ibu. Saya makan ni 2 kali sehari. Pagi dengan malam. Ni pun salah satu ikhtiar saya jugak. Kalau serasi dengan badan Insya Allah ianya membantu untuk membanyakkan susu ibu. Saya pun sebelum ni tak tahu juga. Bila ada sorang kawan ni sarankan makan makanan sunnah ni apa salahnya saya cuba kan. Banyak lagi manfaat lain selain melancarkan susu ibu. Sekurang-kurangnya ia memberikan kebaikkan kepada tubuh badan saya jugak.

Harga pun tak mahal. Dalam RM10-RM15 sekotak. Dalam tu kalau tak silap saya ada 30 biji. Boleh didapati di kedai-kedai jamu. Saya beli hari tu dekat kedai kurma area Kuala Selangor. Sambil-sambil tu saya boleh beli kurma dengan kismis. 

Packaging dalam bekas camni senang kan...
 Dulu masa duduk Shah Alam senang nak beli kurma ni. Kat tesco tu ada kiosk yang jual kurma. Sejak anak dara lagi memang kurma sentiasa ada sebagai kudap-kudapan saya. Bila duduk kg ni susah sikit la nak cari kurma. Selalu kirim kat En Suami je. Sekarang dah ada kedai jual kurma kat Kuala Selangor senang la sikit. Macam-macam ada kat situ. Makanan sunnah air zamzam, kekacang, kismis semua ada.

Setiap ibu mahukan yang terbaik untuk anaknya. Camtu jugak saya. Ikhtiar saya yang tseterusnya dengan mencuba Qaseh Gold. Rasanya ni produk baru dipasaran. 

Qaseh Gold Adinda
Minuman qaseh ni adalah campuran makanan sunnah macam kurma, madu, Za'faran, Habbatus sauda, buah tin, buah zaitun, air zamzam, dan juga beberapa herba tradisi. Semua dalam satu botol ni. Senang dah tak payah susah-susah nak makan madu, kurma, habbatus sauda asing-asing. Ambik ni 2 sudu pagi ngan 2 sudu malam. Insya Allah....Rasanya sedap manis. Tapi bagi saya macam agak manis. Yela dalam tu kan ada madu pastu kurma lagi. Tapi saya telan gak la. Selain memperbanyakkan susu, ada orang amalkan qaseh nii sebagai salah satu usaha untuk mendapatkan zuriat. Selain untuk kesihatan la. Tu dah memang la kan. Kita pun sedia maklum yang makanan sunnah ni adalah untuk kesihatan tubuh badan kan.

Ermmmm apa lagi yer yang saya buat????Oh kawan saya bagi tips. Katanya masa mandi cuci la cik b tu dengan berus gigi. Yang paling halus yer...Kang sakit plak cik b tu. Ye la mana la tau kot-kot tersumbat ke. Urutan juga membantu yer...patut la masa mak saya susukan adik bongsu dulu (masa tu saya sekolah lagi) mak akan urut-urut dulu sebelum bagi cik b kat baby. Ianya melancarkan pengaliran air susu tu.

Selain dari usaha-usaha berikut jangan lupa perbanyakkan berdoa. Kita hanya berusaha, yang menentukan Allah. Allah juga adalah perancangan yang terbaik.


Semoga apa yang saya kongsikan ni akan dapat membantu mommies kat luar sana. Saya rasa ni jer kot petua-petua, amalan yang saya amalkan sepanjang saya menyusukan Cik Auni selama setahun. Ye saya hanya dapat susukan Cik Auni selama setahun jer. Mungkin itu sahaja rezeki cik Auni. Tak semestinya apa yang saya amalkan ni menjadi. Mungkin jadi mungkin tak> Kita usaha yang terbaik. Cuba dulu. Kalau serasi teruskan. Kalau tak cari/usaha cara lain. Banyak lagi cara yang boleh kita amalkan. Mungkin lain ibu lain caranya. Boleh bertanya diforum-forum atau grup-grup yang ada.

Banyak kelebihan yang saya dapat sepanjang saya susukan Cik Auni. Saya harap untuk anak seterusnya (ehemmmm...ehemmm....)dapat la saya menyusukan beliau sehingga 2 tahun. Mungkin ilmu saya belum cukup lagi. Insya Allah saya akan terus mencarii ilmu penyusuan ni untuk anak seterusnya!!!!!

Pic semua adalah dari en gugel...

1 comment:

Dadan Sujana Kusumah said...

Informasi yang bagus dan bermanfaat.terimakasih.
rental mobil bandung
Megahrental - telp.+6282130175579 adalah salah satu rental mobil yang ada di Bandung, yang melayani berbagai macam keperluan perjalanan anda, baik untuk pemakaian didalam kota bandung atau keluar kota Bandung dengan harga murah dan terjangkau, kendaraan yang terawat serta sumber daya manusia yng handal dan profesional.