Thursday, April 3, 2014

Pengalaman Breastfeed Cik Auni

Cik Auni dah setahun. Rasa sekejap jer kan. Masih terasa lagi saat dia menendang-nendang dalam perut mummy ni. Masih terasa lagi saat kelahirannya yang saya rasa cukup senang. Alhamdulillah saya dipermudahkan untuk melahirkan Cik Auni. Dan saya berdoa semoga sekiranya saya dikurniakan anak lagi saya akan mudah melahirkan mereka. Rindu dengan bau baby...eh...eh....

Masih terbayang lagi saat pertama kali menyusukan Cik Auni. Bersungguh dia hisap cik b saya. Masa tu baru beberapa jam. Susu memang tak keluar langsung. Tapi saya tetap bagi juga Cik Auni hisap. Cik Auni kan keluar pukul 10 mlm. Kul 12 cam tu saya dah berada kat wad. Sejam sekali dia akan menangis nak susu. Saya bagi jer dia hisap. Tak fikir dah susu ada ke tak. Tapi lepas 2 minggu bersalin pun susu tak keluar gak. Saya dah risau kalau Cik Auni kelaparan. Nurse pun tak bagi fm. Nurse kata kalau kandungan gula dalam badan dia ok maka tak perlu la dia nak bagi fm. Nasib baik tengahari tu saya dah discharge.

Baalik rumah mak berpantang & berurut pun susu still tak keluar. Selama tu memang baby saya bagi fm. Memang sedih tapi saya tak ada pilihan. Adik saya yang bersalin sama pun menghadapi masalah yang sama. Nasib la saya ada buat research gak sebelum bersalin. Cari ilmu breastfeed banyak-banyak. So ada masa terluang memang saya akan pam. Adik saya pun cam tu gak. Kami saling ingat mengingati. Lama-lama susu keluar gak. Tapi masih top up dengan fm jugak.

Lepas sebulan, malam memang saya tak bagi fm. Sebab saya tau kalauu malam susu akan lagi banyak keluar. Cumanya silap saya saya tak pam waktu malam. Kenapa??? Sebab saya pernah buat tapii tak berhasil. Bila susu start ada malam baby plak menangis-nangis. So bila baby dah tido saya pun tido jugak sebab dah penat. Malam saya sorang jer yang jaga baby so agak stress. Bila baby dah tak nangis malam itu pun macam-macam usaha saya & mak buat. Akhirnya jalan penyelesaiannya ialah baby nak melekap jer. Nak ngempeng rupanya. So memang tak de masa langsung untuk saya mengepam waktu malam. Bila saya cuba nak lepaskan baby akan nangis. Macam tu la berterusan sampai sekarang.

Saya banyak berterima kasih pada en suami yang sanggup menghadiahkan spectra3 pada saya. Saya sebenarnya tak tahu nak beli breast pump apa. Masa tu yang femes mesti la medela. Tapi tengok harga memang tak mampu la. Lepas bersalin kakak ipar bagi pinjam pureen. Officemate guna pureen, tengok dia pam ok je takde masalah so saya pun try la. Tak serasi. So en suami belikan spectra. Saya pun terkejut dia boleh pilih spectra tu padahal dia tak tahu pun pasal breast pump ni. Dah dia pergi anankku memang brand-brand yng femes je la yang ada kan. Nasib la hehehehe...

Alhamdulillah saya teruskan pam guna spectra ni sampai susu keluar. Start keje pun saya angkut spectra ni la hari-hari. HAsil yang saya dapat tak la banyak mana. PAling banyak pun 8oz jer. Saya memang tak de stock langsung & Cik Auni memang saya campur fm. Cuma kalau saya balik kerja or hari cuti jer fully bf.

Sambil-sambil saya pam saya akan cari info macam mana nak banyakkan susu. Macam-macam yang saya dapat. Saya buat semuanya. Hasilnya tetap sama. Saya tak kisah saya tetap juga pam. Tetap jugak bf Cik Auni.

Sayangnya saya hanya dapat bf dia setahun jer. Walaupun camtu ia satu pengalaman yang sangat manis bagi saya. Time ni saya rasa saya rapat sangat dengan Cik Auni. MAsa ni la saya nak tengok muka Cik Auni puas-puas. Masa ni la saya nak rasa tendangan-tendangan dia kat muka saya. Masa ni la saya dapat rasa cubitan-cubitan yang sangat sakit kat cik b saya. Masa ni la saya menjerit-jerit bila mana Cik Auni gigit cik b saya. Semua tu jadi kenangan yang paling manis bagi saya.

Saya akan rindukan semua tu. Satu pengalaman yang sangat berharga. Yang orang lain tak akan rasa kecuali bagi mereka yang bf saje.

Kenapa saya susukan Cik Auni setahun je? Tak ambik supplement ke? Yang tu nanti saya cerita kan entry lain yer...


No comments: