Thursday, October 30, 2014

Susu Cik Auni

Dari kecil Cik Auni minum susu Friso. Sampai la umur dia setahun setengah lebih kurang la. Masa umur dia 1y3m saya dah tukar susu sebenarnya. Bukan tak serasi dengan Friso. Tapi saje gatal kan. Ye la Friso kan boleh tahan gak harga. Untuk Step 1 & 2 la. Frisolac step 1 dari 0-6month. Yang step 2 plak dari 6-36month. Step 3 plak untuk setahun keatas. So saya saje tukar ke step 3 sebab harga lebih murah dari step 2 tu. 








 Cik Auni ni takde masalah untuk minum/tukar susu. Semua pun dia telan. Kadang-kadang susu cousin dia yang tak habis dia boleh tolong habiskan hehehehe...Yang menjadi masalahnya ialah dia sembelit. Bila saya tukar dari step 2 ke 3 dia start sembelit. nasib la beli yang kecik je. pastu saya tukar ke S26. Pun sama gak. Ada kawan suggest step 2 sebab dia kata perut baby tak dapat terima lagi. Mungkin betul la kot. Sebab tu step 2 tu dari 6-36 month. Mungkin ada baby yang tak boleh nak hadam lagi. Bila kembali ke step 2 tu saya tengok sama je. Tetap sembelit. Ingatkan sebab dia dh mkn benda keras-keras. Tapi sama gak.



Bagi makan buah & sayur pun sama gak. 2 3 kali gak la pergi klinik. Tapi saya kalau boleh tak nak bergantung sangat pada ubat ni. Tapi tetap sama. Pergi lagi klinik & doctor suggest tukar susu. 2 3 kali dah tukar susu so doc kata try Novalac. Beli kat farmasi.


Kebetulan anak buah En suami minum susu ni. Dia mmg ada maslah sembelit. Dan dia plak dh tukar susu. Ada 2 tin 400gm yang tak berusik lagi. So saya pun try la. Alhamdulillah serasi la ngan Cik Auni. So sekarang ni la susu dia. Dari nak berjimat tapi kena menambah lagi. Harga Novalac IT Grow yang paling murah saya dapat RM67, tu pun masa Giant buat promosi. Lepas tu mmg tak dapat dah. Kat farmasi pun RM74. Ini untuk 800gm yer..

Sebulan untuk Cik Auni dalam 4 tin yang 800gm tu. Kadang-kadang kalau mood dia tak nak makan boleh habis 5 tin sebulan. Takpe la berhabis sikit asalkan anak sihat. Semoga Cik Auni akan terus sihat sampai bila-bila..


No comments: