Thursday, December 4, 2014

Kesabaran mummy

Cik Auni sekarang kalau tantrum boleh tahan la. Eh kadang-kadang mummy boleh hilang sabar tau! Mungkin sebab mummy penat, letih, ngantuk tu yang jadi hilang sabar tu. Nama pun budak kan. Nak buat macam mana. Hari-hari kita tinggal dia pergi kerja. 

Tapi tu la kesabaran kita ni pun kadang-kadang diuji jugak. Kena la banyak beristigfar. Budak kecik lagi bukan tau apa pun. Nak nak lagi yang jenis tak pandai bercakap lagi. Dia nak apa pun kita tak pasti. Kat sini memang kena banyak bersabar. Saya pernah je tertinggikan suara kat Cik Auni. Rasa geram semua ada la time tu. Tapi benda dah terlepas. Bila anak nangis mula rasa bersalah pada anak. Anak kecik memang la nak perhatian lebih pada orang tuanya. Kadang kada memang tak larat nak layan karenah dia. 

Kadang kadang kita sebagai ibu bapa ni terbawa-bawa sesuatu masalah tu & lepaskan pada anak. Contohnya masalah kat tempat kerja ke. Geram or marah dengan bos ke. Tak puas hati dengan kawan-kawan ke. Masalah dengan pasangan ke. Tiap tu pulak anak buat hal. Tantrum tak tentu pasal tu yang kadang terlepas pada anak.

Serius rasa menyesal plak bila terlepas pada anak. Time tu kita menangis pun tak guna dah. Saya takut sangat kalau Cik Auni terdendam pada saya. Ye saya tau dia kecil lagi. Sebab dia kecil lagi la saya takut. Semua yang berlaku depan dia akan masuk terus ke otak dia. Sebab tu kita kena tunjuk perkara-perkara yang baik-baik je pada anak. Anak ni kan suci. Putih bersih so kalau tersalah corak kita jugak yang terima akibatnya.

Mana ada seorang ibu yang sanggup marahkan anak. Saya cuba sedaya upaya cuba untuk memahami keadaan anak yang tantrum ni. Saya harap sangat agar kesabaran saya ni akan terus meninggi. Cuba untuk menangani Cik Auni sebaik mungkin. 

No comments: