Wednesday, December 24, 2014

Semoga bantuan segera dihulurkan...

Malam tadi dapat WassApp dari officemate saya berkenaan kampungnya yang dilanda banjir. Sebelum ni tak pernah pun rumah mak dia dinaiki air. Kampung dia tu kat Manik Urai Kelantan. Sedih sangat bila dia bagitau mak dia yang uzur hanya tinggal dengan anak sedara dia je. Dah la bekalan electrik terputus, talian telefon pun putus...Allah...sedih sangat rasanya.

Pagi tadi dia bagitau abang dia terpaksa dukung mak dia redah banjir sejauh 1km cari tempat yang lebih tinggi. Tak terkata saya. Sedih, pilu. Katanya lagi anak jiran dia yang berumur setahun menangis dari malam tadi sebab kesejukkan kena air hujan. Terus air mata ni laju je mengalir. Teringat Cik Auni kat rumah. Tak dapat bayangkan keadaan mereka di sana. Tengok dalam tv pun dah rasa sedih inikan pula bila orang yang terdekat dengan kita yang mengalaminya. Tak tahu nak cakap macam mana dah lagi...

Bantuan tak dapat diberikan sebab jalan semua tutup. Ada helikopter datang tapi tak ada tempat nak mendarat. Ya Allah begitu kuat ujian yang engkau berikan. Dalam hati terus berdoa agar tiada sebarang keburukkan yang lebih teruk berlaku. Semoga bantuan segera diperolehi. 

Ye la kita tak tahu kan keadaan mereka yang nak menyelamatkan mangsa. Bertungkus lumus berusaha sedaya upaya agar semuanya dapat diselamatkan. Kesusahan mereka berusaha patut dihargai. Mereka pun tak mau perkara yang lebih buruk berlaku.

Sama-samalah kita berdoa agar semuanya dipermudahkan.

No comments: