Tuesday, December 30, 2014

Bantuan kepada mangsa banjir

Last week saya cuti agak lama. Lama sebab cuti krismas jatuh pada hari khamis. Saya apply cuti Jumaat dan Isnin. Pagi tadi masuk kerja je ramai yang bawa baju untuk didermakkan kepada mangsa banjir. Sambil-sambil breakfast tu macam-macam yang dorang bagitau. Maklum la lama tak masuk office.

Sayangnya tarikh akhir adalah hari ni. Esok pagi-pagi bekalan tu akan dihantar ke tempat banjir. Antara bekalan yang diorang perlukan pakaian, selimut, air mineral, bekalan makan, diapers & tuala wanita. Terus terfikir macam mana la nasib baby ngan anak-anak yang masih kecil kat sana.

Naluri mak-mak memang camni. Terus teringat anak kat rumah. So yang cadangkan untuk kutip lagi sumbangan untuk beli keperluan baby & anak-anak. Alhamdulillah mendapat sambutan. Sebenarnya kat opis diorang dah kutip dana & memang pagi tu diorang nak terus beli barang. Diorang pun dah decide nak beli air mineral ngan biskut.

Sekali lagi kutipan dana dilancarkan dan kami sepakat membeli keperluan baby seperti botol susu, susu formula, pakaian baby & anak-anak & diapers. Terharu sangat bila masih ada yang sanggup memberikan sumbangan disaat-saat akhir. Saya sendiri bersama seorang kawan pergi membeli keperluan tersebut. Terasa sangat puas bila dapat membeli barang tersebut. 

Saat membeli pakaian tu terbayang-bayang di mata saya bagaimana anak-anak ini kesejukkan. Lagi-lagi yang baby. Alhamdulillah kami mendapat harga yang berpatutan bila kami bagi tau tokey kedai tu yang barang-barang tu adalah untuk mangsa banjir. Kalau la kami sendiri dapat memberikan kepada mereka sumbangan tersebut alangkah gembiranya kami. Masa saya letakkan barang-barang tersebut ditempat pengumpulan, memang tiada langsung keperluan untuk bayi & anak -anak kecik. Kebanyakkannya menyumbangkan pakaian orang dewasa.

Saya berharap sangat agar sumbangan ini dapat disalurkan secepat mungkin kepada mereka yang memerlukan. Walaupun sedikit kami berharap ianya akan dapat meringankan beban mereka. Dan doa kami agar mereka terus tabah menghadapi dugaan yang besar ni...

No comments: