Monday, November 11, 2013

Lemau

Hari ni agak lemau sikit. Bukan disebabkan hari ni hari Isnin. Ramai yang tak suka hari Isnin kan...Tapi kalau Khamis Jumaat baru senyum lebar. 

Actually Auni tak sihat. Dia demam start Sabtu tengahari. Makan pun sikit. Nasib baik menyusu ok. Merengek je. Demam kali ni dia lain macam sikit. Auni jarang demam so dapat kesan la perubahan dia. Selalu kalau badan panas kita lap dengan kain basah dia ok. Ni dia macam tak suka. Patut la masa mandi pagi tu dia tak main air. Nak cepat je. Sejuk agaknye. Ye la luar panas dalam sejuk. Selalu dia la paling suka mandi. Nangis macam mana pun kalau mandi tetap riang gembira. 

Sebelum balik rumah mak petang tu bawa Auni gi klinik. Masuk ubat bontot untuk turunkan suhu. Malam tu tak lena dia tido. Merengek-rengek serba tak kena. 3 4 kali gak la kena siram dengan muntah Auni. Dengan berak-berak tapi bukan yang cherry berry tu. Buang air macam biasa cuma 2 kali sehari. Selalu tu sekali sehari ataupun 2 hari sekali. Kul 4 pagi bawa dia tengok tv. Main-main dengan dia kejap pastu tido. Tu pun kul 5 lebih baru nak lelap. Kul 6 lebih dah jaga balik. Makan pun sikit-sikit jer. Saya kalau boleh tak nak biasakan dia makan ubat. Sekali jer saya bagi dia ubat demam. Antibiotik yang kena habiskan. Nak biasakan dia. Biar dia bina antibodi dia sendiri. Alhamdulillah dia nak minum susu. Saya tak bagi langsung FM sepanjang dia demam. Nasib baik juga dia demam masa cuti. Kalau hari bekerja nak tak nak terpaksa jugak topup dengan FM. 

Malam tadi pun demam dah ok. Pagi ni makan masih sikit. Tapi ada gak dia makan. Risau plak kalau dia lapar nanti. Saya ni kepala macam tak betul sikit. Ye la kurang tido. Macam ni la kalau ada anak kan. Makan pun tak menentu. Tu yang saya tak suka. Saya ni kena jaga makan sebab nak maintain susu. Kalau dah makan pun tak menentu macam mana susu nak keluar. Tu yang lemau jer harini. Nak-nak plak pagi tadi hujan lebat. Nak melangkah keluar rumah tu pun macam seretseret kaki jer...

Kena ambik mood balik ni. Kena happy-happy. Aci tak kalau nak tido kejap. 15minit pun jadi la. Sambil-sambil mengepam ni...Nak bila balik keceriaan pagi Isnin ni. Semoga mood saya tak kelaut la harini. Pagi tadi hampir-hampir hilang mood dah. Nasib baik cepat-cepat sedar. Jom kita ambik mood pagi-pagi ni...




No comments: